Курси основ медичних знань

Міністерство охорони здоров’я України

 Бердичівський медичний фаховий коледж

Житомирської обласної ради

     ЗАТВЕРДЖУЮ                                                                                  

в.о. директора коледжу

_____________Вячеслав Шевченко

«____»___________2023 р.

                            ЗАТВЕРДЖУЮ

                      Директор

               Департаменту охорони здоров’я

                               Житомирської обласної

                                державної адміністрації

___________Світлана Мошківська

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

«Основи медичних знань»

(для немедичних працівників)

Розглянуто та затверджено

на засіданні педагогічної ради

Бердичівського медичного фахового коледжу

Протокол № 4 від 13.01.2023 р.

Голова педагогічної ради

в.о. директора____________Вячеслав Шевченко

2023 рік

ПЕРЕДМОВА

РОЗРОБЛЕНО

робочою групою Бердичівського медичного фахового коледжу Житомирської обласної ради в складі:

Губарєва Тетяна Ігорівна – заступник директора з навчальної роботи Бердичівського медичного фахового коледжу

Музичук Тетяна Янівна – член робочої групи, спеціаліст першої категорії, викладач Бердичівського медичного фахового коледжу

Біленька Ніна Володимирівна – член робочої групи, спеціаліст вищої категорії, «викладач-методист»  Бердичівського медичного фахового коледжу

Пижук Юлія Володимирівна – член робочої групи, спеціаліст вищої категорії, «викладач-методист»  Бердичівського медичного фахового коледжу

Освітню програму «Основи медичних знань» розглянуто і схвалено на засіданні педагогічної ради Бердичівського медичного фахового коледжу Житомирської обласної ради   13.01.2023 р.  протокол № 4.

Профіль освітньої програми

1- Загальна інформація
Офіційна назва освітньої програми«Основи медичних знань»
Мова викладанняУкраїнська
Термін діїДо 1 вересня 2028 року
Форма навчанняОчна, очно – дистанційна
2- Мета освітньої програми
Метою освітньої програми є підготовка немедичних працівників, надання їм  теоретичних знань  і освоєння  ними  практичних  навичок: з анатомії та фізіології людини, основ догляду за пацієнтами, домедичної допомоги в разі невідкладних станів різних соматичних та хірургічних захворювань, навичок з основ підтримки життя (базова допомога), що відповідає вимогам міжнародної програми BLS (basic life support), порядку дій у надзвичайних ситуаціях.
3- Характеристика освітньої програми
Предметна область, галузь знаньГалузь знань – 22 «Охорона здоров’я»
4- Придатність слухачів до працевлаштування
Придатність до працевлаштуваннняНе передбачено
5- Викладання та оцінювання
Викладання та навчанняІнтерактивні лекції, практичні заняття, консультування, тестування. Практичні заняття проводяться з групою у складі 10-15 осіб.
Використання форм і методів освітнього процесу: – пояснювально-ілюстративний – викладення інформації з мультимедійною підтримкою навчання, що базується на принципах практичного впровадження ключових положень особистісного- орієнтованого навчання; – репродуктивний – відтворення знань і способів дій, діяльність за алгоритмом із використанням порад і рекомендацій викладача; – проблемний – викладення інформації за принципом «слухач – навчальне середовище – викладач»; – дослідницько-пошуковий – залучення кожного слухача до активного пізнавального процесу, застосування набутих знань на практиці та усвідомлення того, яким чином і для досягнення яких цілей ці знання можуть бути застосовані; – навчання онлайн – метод здобуття нових знань за допомогою мережі Інтернет в режимі реального часу.
ОцінюванняПід час навчання проводиться поточний контроль. Після завершення курсу проводиться іспит, що передбачає перевірку теоретичних знань методом тестування, відпрацювання практичних навичок з основних розділів програми.
6 – Програмні результати навчання
Згідно з вимогами освітньої програми «Основи медичних знань» слухачі курсу повинні досягти таких компетентностей:
Загальні компетентності:Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Здатність діяти етично, соціально відповідально та свідомо. Здатність працювати в команді та автономно. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. Здатність застосовувати набутті знання в практичних ситуаціях.
Спеціальні (фахові) компетентності:Здатність застосовувати основні принципи та засоби надання долікарської допомоги у невідкладних станах та патологічних процесах в організмі. Здатність застосовувати методи і інструменти для  оцінки функціонального стану організму. Безпечно та ефективно проводити реанімаційні заходи. Здатність організовувати та надавати долікарську допомогу в надзвичайних ситуаціях у мирний та воєнний час.
Очікувані програмні результати навчання  Застосовувати основні положення законодавства в охороні здоров’я. Визначати на скелеті кісткові утворення та промацувати їхні орієнтири на живій людині. Демонструвати на муляжах топографічні утворення м’язів, їхні межі. Розрізняти відділи травної та дихальної систем, особливості їхньої будови. Знаходити місця пульсації артерій та серединну вену ліктя. Вирішувати практичні завдання з будови та функцій організму. Робити висновок про стан та регуляцію функцій органів і систем. Здійснювати догляд за важкохворими. Проводити оцінку функціонального стану організму, інтерпретувати отримані результати. Виконувати найпростіші методи фізіотерапії. Виконувати (під керівництвом медичного працівника) ін’єкції (в/ш, п/ш, в/м). Володіти основами фіксуючої техніки — десмургії, транспортувальної та лікувальної іммобілізації. Надавати долікарську допомогу в разі невідкладних станів різних соматичних та хірургічних захворювань. Надавати домедичну допомогу в разі термінальних станів з основами реанімації. Відновлювати прохідність дихальних шляхів та видаляти сторонні тіла з дихальних шляхів. Проводити штучну вентиляцію легень (ШВЛ) різними способами.  Робити непрямий масаж серця. Проводити серцево-легеневу реанімацію (один, два реаніматори). Надавати долікарську допомогу в осередках надзвичайних ситуацій у мирний та воєнний час.
Кадрове забезпеченняРеалізацію освітньої  програми «Основи медичних знань» забезпечують педагогічні працівники з повною вищою освітою відповідного профілю і напряму дисциплін, що викладаються, які мають необхідний стаж педагогічної роботи та практичний досвід. Під час організації освітнього процесу можуть залучатися професіонали з досвідом дослідницької, управлінської, інноваційної, творчої роботи та/або роботи за фахом.
Матеріально-технічне забезпеченняМатеріально-технічне забезпечення кабінетів та лабораторій включає обладнання згідно з діючими нормами оснащення. Значна частина кабінетів та лабораторій забезпечена мультмедійними системами та комп’ютерами. Кабінети і лабораторії паспортизовані.
Інформаційне та навчально- методичне забезпеченняПрограма забезпечується навчально-методичними комплексами з усіх навчальних компонентів, до складу яких входять: освітня програма курсу, методичні розробки  теоретичних  та  практичних  занять,  матеріали  контролю  тощо.  До  програмного  забезпечення  входить  електронний  ресурс,  представлений  навчальними відеофільмами,  комп’ютерними  програмами  для  проведення тестового  контролю  знань  слухачів курсу,  офіційним  веб-сайтом навчального  закладу,  на  якому  розміщена  основна  інформація про його діяльність.
Цільова аудиторіяабітурієнти, які хочуть упевнитись, що медицина – це їх покликання;немедичні працівники;масажисти;косметологи;люди, яким доводиться доглядати за хворими в домашніх умовах;вчителі (викладачі);пересічні громадяни, які мають бажання навчитися надавати домедичну допомогу при загрозливих для життя станах та травмах;усі, кому не байдуже його здоров’я
Місце проведенняНавчальні аудиторії Бердичівського медичного фахового коледжу Житомирської обласної ради

Пояснювальна записка

Актуальність

В сучасних умовах демографічної кризи, зростання кількості глобальних і регіональних катастроф, для збереження здоров’я і життя громадян країни недостатньо встановленого рівня гігієнічного виховання та санітарної культури населення, з’явилась необхідність в отриманні  базових  медичних знань. Істотно зросло значення домедичної допомоги.

Збереження життя і здоров’я людини є головними пріоритетами у нашій державі. Законодавство України в галузі охорони здоров’я передбачає не тільки право громадян на невідкладну допомогу, а й обов’язок громадян надавати цю допомогу іншим громадянам, які знаходяться у загрозливому для життя і здоров’я стані.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), близько 30 % осіб, які загинули внаслідок нещасних випадків, могли б бути врятовані, якби їм своєчасно і правильно надали першу долікарську допомогу, здійснили заходи щодо оживлення або своєчасно доправили до медичного закладу. Своєчасно надана та правильно проведена перша долікарська допомога не лише рятує життя потерпілому, а й забезпечує подальше успішне лікування, запобігає розвиткові важких ускладнень, а після завершення лікування зменшує втрату працездатності або ступінь каліцтва.

У повсякденному житті екстренні ситуації виникають несподівано. В цих ситуаціях повинна бути надана екстренна медична допомога. В основному це відбувається в умовах дефіциту часу і під час відсутності людей зі спеціальною медичною освітою. У цих випадках важливо діяти швидко й рішуче, тому що в такі моменти дорога кожна секунда. Особливе значення в реаліях сьогодення має вміння надати  домедичну допомогу.

Домедична допомога – це комплекс негайних заходів, направлених на відновлення та збереження життя та здоров’я  постраждалого. Її повинен надавати той, хто знаходиться  поряд з потерпілим або сам потерпілий до прибуття медичного персоналу.

Першу медичну (долікарську) допомогу потерпілому може надавати не тільки медичний працівник, але і кожна людина повинна мати відповідні навички. Ефективність домедичної допомоги може бути досягнута тільки за умови володіння людиною, яка надає допомогу, заннями та навичками з домедичної допомоги.

 Саме тому в курсі «Основи медичних знань»особлива увага приділяється формуванню навичок та популяризації знань із надання домедичної допомоги. Засвоєння знань,  прийомів надання  долікарської допомоги хворим та постраждалим у надзвичайних ситуаціях є одним з найважливіших обов’язків кожної людини.

Мета курсу «Основи медичних знань»  – це розвиток, популяризація і поширення  серед населення знань та умінь з основ анатомії та фізіології, догляду за хворими, надання домедичної допомоги, правил поводження у надзвичайних ситуаціях. Курс допомагає  опанувати медичну термінологію, кваліфікувати медичні стани, розуміти причинно-наслідкові зв’язки між факторами ризику, спадковістю та медичними станами. Розуміння медичних станів та причин їх  виникнення допомагатиме будувати персональні  стратегії щодо збереження  здоров’я.

Засвоєння матеріалу курсу «Основи медичних знань»  сприяє розумінню механізму функціонування окремих структур людського організму та організму як єдиного цілого, а також механізму взаємодії організму із зовнішнім середовищем, розвиває вміння використовувати знання при догляді за хворими, формує базові поняття діагностичних ознак захворювань внутрішніх органів, вдосконалює  навички надання долікарської допомоги при загрозливих для життя станах та травмах.

Даний курс розраховано на людей без базової медичної освіти і не є професійним у підготовці медичних працівників. Ми навчаємо основам  догляду за хворими, надання домедичної допомоги тільки з використанням підручних засобів та перев’язувальних матеріалів без застосування медикаментів та ін’єкцій.

Після завершення курсу проводиться  екзамен, що передбачає перевірку теоретичних знань методом тестування, відпрацювання практичних навичок та рішення ситуаційних задач з основних розділів програми. Успішне проходження курсу можливе тільки при відвідуванні всіх лекційних і практичних занять. Відсоток правильних відповідей складає не менше як 75 % на теоретичному тестуванні, а також практичного відпрацювання згідно з переліком практичних навичок. Після закінчення курсу та успішного складання теоретичної і практичної частини екзамену учасник отримує сертифікат.

Тематичний план

№ з/пНазва темиУсього годинІз них:
лекційніпрактичні
1.Розділ 1. Вступ до курсу «Основи медичних знань». Юридичні аспекти надання домедичної допомоги.22
2Розділ 2. Основи анатомії та фізіології людини22148
2.1Вступ. Анатомія та фізіологія людини як фундаментальні біологічні дисципліни. Поняття про орган, систему органів. Організм як єдине ціле.11
2.2Вчення про кістки та їх з’єднання. Загальна характеристика кісток. Види з’єднань кісток. Скелет тулуба. Кістки верхньої та нижньої кінцівок, їх з’єднання. Череп. Кістки черепа, їх з’єднання422
2.3М’язи. М’язова система. Основні відомості про м’язову систему людини та її значення. М’язи та фасції голови, шиї, тулуба. М’язи та фасції верхньої та нижньої кінцівок422
2.4Анатомія та фізіологія нервової системи. Анатомія та фізіологія  спинного та головного мозку. Периферична нервова система. Нервова регуляція вегетативних функцій11
2.5Залози внутрішньої секреції. Загальний огляд та фізіологічні особливості залоз внутрішньої секреції.11
2.6Травна система. Загальна анатомія та фізіологія травної системи. Анатомія та фізіологія травного каналу. Анатомія та фізіологія великих травних залоз.11
2.7Анатомія та фізіологія серцево-судинної системи. Анатомія та фізіологія  серця. Велике й мале коло кровообігу. Анатомія артеріальної та венозної систем організму. Загальна анатомія лімфатичних судин та імунної системи422
2.8Фізіологія крові11
2.9Анатомія та фізіологія органів дихальної системи312
2.10Анатомія та фізіологія сечової системи11
2.11Органи чуття. Загальний огляд органів чуття та їх класифікація. Шкіра та її похідні як допоміжний апарат соматичної сенсорної системи. Нюхова та смакова сенсорні системи. Зорова сенсорна система та її допоміжний апарат. Слухова та вестибулярна сенсорні системи та їхній допоміжний апарат11
3Розділ 3. Основи догляду за хворими1468
3.1Дезінфекція, види, методи.11
3.2Особиста гігієна пацієнта.312
3.3Спостереження за пацієнтами. Оцінювання функціонального стану пацієнта.312
3.4Найпростіші методи фізіотерапії.422
3.5Ін’єкції(в/ш, п/ш, в/м) .312
4.Розділ 4. Домедична допомога в разі невідкладних станів різних соматичних захворювань14104
4.1Невідкладні стани в неврології.422
4.2Невідкладні стани при захворюваннях органів дихання.22
4.3Невідкладні стани при захворюваннях органів кровообігу422
4.4Невідкладні стани при захворюваннях нирок та сечовивідних шляхів.22
4.5Невідкладні стани при ендокринних захворюваннях.11
4.6Гострі алергійні реакції.11
5.Розділ 5. Домедична допомога в разі кровотеч з основами десмургії.633
6.Розділ 6. Травми. Домедична допомога при травмах.844
7.Розділ 7. Домедична допомога внаслідок впливу факторів зовнішнього середовища.422
8.Розділ 8. Домедична допомога в разі термінальних станів з основами реанімації.312
9.Розділ 9. Організація захисту населення в надзвичайних ситуаціях.422
10.Екзамен312
 Вього:804535

Зміст освітньої програми

Розділ 1. Вступ до курсу «Основи медичних знань». Юридичні аспекти надання домедичної допомоги.

Тема 1. Основні засади та принципи надання медичної допомоги в Україні. Нормативні документи, регламентуючі надання медичної допомоги. Принципи надання домедичної допомоги. Виклик швидкої медичної допомоги.

Розділ 2. Основи анатомії та фізіології людини.

Тема 2. Вступ. Анатомія та фізіологія людини як фундаментальні біологічні дисципліни. Поняття про орган, систему органів. Організм як єдине ціле. Визначення анатомії людини, її завдання та взаємозв’язок. Типи конституції людини. Визначення фізіології як науки, об’єкта її досліджень, завдань. Визначення основних понять фізіології. Рівні будови організму людини та його функції. Єдність організму та довкілля. Фізіологічна регуляція, її роль у взаємозв’язку органів і систем організму, вплив довкілля.

Тема 3.  Вчення про кістки та їх з’єднання. Загальна характеристика кісток. Види з’єднань кісток. Скелет тулуба. Кістки верхньої та нижньої кінцівок, їх з’єднання. Череп. Кістки черепа, їх з’єднання. Загальна характеристика системи скелета людини. Будова кістки як органа. Хімічний склад кісток. Форма кісток. Поняття про червоний та жовтий кістковий мозок. Види з’єднання кісток. Будова суглоба, допоміжний апарат суглоба. Основні види рухів у суглобах. Хребтовий стовп, його відділи, будова. Скелет грудної клітки. З’єднання грудної клітки. Грудний пояс. Пояс верхньої кінцівки: лопатка, ключиця. Вільна частина верхньої кінцівки. Кістки кисті. Кістки пальців, фаланги.  З’єднання грудного пояса: синдесмози, суглоби. Тазовий пояс; пояс нижньої кінцівки. Таз у цілому. Тазова порожнина. Статеві особливості таза. Вільна частина нижньої кінцівки. Стегнова кістка. Наколінок. Кістки гомілки. Кістки стопи. З’єднання тазового пояса. З’єднання вільної нижньої кінцівки. Череп у цілому. Мозковий череп. Лицевий череп. Кістки мозкового черепа. Кістки лицевого черепа.  Особливості будови кісток черепа. Кістки черепа, що мають повітроносні приносові пазухи: лобова, решітчаста, клиноподібна, верхня щелепа. З’єднання кісток черепа. 

Тема 4. М’язи. М’язова система. Основні відомості про м’язову систему людини та її значення. М’язи та фасції голови, шиї, тулуба. М’язи та фасції верхньої та нижньої кінцівок. Сухожилки, апоневрози, фасції, особливості їхньої будови, значення. Види м’язів за формою, напрямком м’язових пучків, складністю будови, розмірами, функцією. М’язи-антагоністи та м’язи-синергісти. М’язи голови, їх характеристика. М’язи шиї, класифікація. М’язи спини, характеристика їх. М’язи грудної клітки, характеристика їх. М’язи живота, характеристика їх. Діафрагма. .М’язи верхньої кінцівки, класифікація. М’язи пояса верхньої кінцівки, класифікація, характеристика їх.  М’язи нижньої кінцівки, класифікація. М’язи пояса нижньої кінцівки: м’язи стегна, гомілки, стопи. Пахвова ямка. Ліктьова ямка. Підколінна ямка.

Тема 5. Анатомія та фізіологія нервової системи. Анатомія та фізіологія  спинного та головного мозку. Периферична нервова система. Нервова регуляція вегетативних функцій. Провідна роль нервової системи в організмі; її значення для інтеграції органів, систем органів в єдиний цілісний організм. Класифікація нервової системи. Спинномозкові рефлекси: розтягнення, ритмічні, тонічні, шкірні. Спінальний шок, видові особливості. Головний мозок. Відділи головного мозку.  Оболонки спинного та головного мозку, простори, спинномозкова рідина. Рефлекторна функція мозку. Загальна характеристика спинномозкових нервів. Загальна характеристика черепних нервів. Автономна частина периферичної нервової системи, будова її відділів. Вплив симпатичного, парасимпатичного та метасимпатичного відділів на функції організму.

Тема 6. Залози внутрішньої секреції. Загальний огляд та фізіологічні особливості залоз внутрішньої секреції. Центральні регуляторні утворення ендокринних залоз: гіпоталамус (нейросекреторні ядра), гіпофіз, шишкоподібна залоза. Периферичні ендокринні залози: щитоподібна, прищитоподібні, надниркові залози. Органи, що об’єднують ендокринні та неендокринні функції: гонади (яєчники, яєчка), плацента, підшлункова залоза. Основні механізми дії гормонів. Регуляція секреції гормонів. Механізм взаємодії ендокринних залоз.

Тема 7. Травна система. Загальна анатомія та фізіологія травної системи. Анатомія  та фізіологія травного  каналу. Анатомія та фізіологія великих травних залоз. Класифікація внутрішніх органів: трубчасті, паренхіматозні. Основні функції системи травлення: секреторна, моторика, всмоктування тощо. Типи травлення: порожнинне, мембранне, внутрішньоклітинне. Травлення в ротовій порожнині. Травлення в шлунку, кишківнику, особливості секреції та моторики. Секреторна функція  шлункових і кишкових залоз, склад і властивості шлункового і кишкового соку. Основні принципи та механізм регуляції травлення. Обмін речовин між організмом і зовнішнім середовищем як основні умови життя і збереження гомеостазу.

Тема 8. Анатомія та фізіологія серцево-судинної системи. Анатомія та фізіологія серця. Велике й мале коло кровообігу. Анатомія артеріальної та венозної систем організму. Загальна анатомія лімфатичних судин та імунної системи. Процес кровообігу: визначення, значення, структури, що його здійснюють. Судини: види, будова стінки артерій, вен, капілярів. Будова серця, його функції. Фізіологічні властивості міокарда та їхні особливості. Автоматизм серця, ритму. Провідна система. Регуляція серцевої діяльності. Велике й мале коло кровообігу. Артерії великого кола кровообігу (аорта, артерії верхніх кінцівок, артерії нижніх кінцівок). Судини верхньої та нижньої порожнистої вени. Загальний план будови лімфатичної системи. Лімфа та її склад. Механізм утворення та відтоку лімфи. Роль серцево-судинного центру в регуляції судинного тонусу. Взаємозв’язок нервової та гуморальної регуляції при різних пристосувальних реакціях.

Тема 9. Фізіологія крові. Поняття про систему крові. Основні функції крові. Склад і об’єм крові в людини. Плазма, склад, роль білків плазми. Осмотичний і онкотичний тиски. Буферні системи, види, механізм функціонування. Швидкість осідання еритроцитів (ШОЕ). Групи крові: системи АВ0, СDЕ та ін. Антигенні структури еритроцитів. Еритроцити: будова, кількість, функції. Гемоглобін, будова, властивості, види, сполуки. Кількість гемоглобіну, колірний показник. Гемоліз, види. Лейкоцити, кількість, види. Поняття про лейкоцитоз та лейкопенію. Лейкоцитарна формула. Функції різних видів лейкоцитів. Регуляція кількості лейкоцитів. Поняття про імунітет, його види. Тромбоцити, їх кількість, функції.

Тема 10. Анатомія та фізіологія органів дихальної системи. Будова та функції системи дихання, значення для організму. Поняття про повітроносні шляхи та дихальну частину. Особливості будови стінок повітроносних шляхів. Функції органів дихальної системи. Приносові пазухи: верхньощелепна, клиноподібна, лобова та решітчасті комірки (передні, середні, задні). Гортань: топографія, будова, функції. Гортань як орган голосоутворення. Трахея: топографія, будова, значення. Бронхи. Бронхове дерево — топографія, будова. Легені — топографія, будова. Ацинус — основна структурно-функціональна одиниця легень. Основні етапи процесу дихання. Зовнішнє дихання. Дихальний цикл. Біомеханіка вдиху і видиху. Тиск у плевральній порожнині, його зміни при диханні. Еластичні властивості легень і стінок грудної клітки. Сурфактанти (поверхнево-активні речовини), їх значення та функції. Показники функції зовнішнього дихання. Механізм обміну газів між повітрям, що вдихається, та альвеолярною сумішшю газів; між альвеолами та кров’ю у легеневих капілярах. Анатомічний та фізіологічний “мертвий простір”.

Тема 11. Анатомія та фізіологія сечової системи. Система виділення, її будова, функції. Органи виділення (нирки, шкіра, легені, травний канал), їхня участь у підтриманні гомеостазу організму. Нирки: топографія, форма, будова, відношення до очеревини. Особливості кровопостачання нирки, зумовлені її функцією. Структурно-функціональна одиниця нирок — нефрон. Ендокринна система нирки. Роль нирки у кровотворенні. Сечовід: розміщення, топографія, будова стінки, частини сечоводу. Сечовий міхур: топографія, будова. Особливості входу сечоводів у сечовий міхур, зумовлені функцією. Основні процеси сечоутворення. Участь нирок у підтриманні азотистого балансу, параметрів гомеостазу.

Тема 12. Органи чуття. Загальний огляд органів чуття та їх класифікація. Шкіра та її похідні як допоміжний апарат соматичної сенсорної системи. Функції шкіри. Будова шкіри. Нюхова та смакова сенсорні системи. Зорова сенсорна  система та її допоміжний апарат. Слухова та вестибулярна сенсорні системи та їхній допоміжний апарат. Анатомо-функціональна характеристика органів чуття. Відділи сенсорної системи та їх функціональне значення. Значення зорової сенсорної системи у пізнаванні зовнішнього світу. Очне яблуко. Оболонки очного яблука. Внутрішнє ядро ока. Акомодаційний апарат ока. Додаткові структури ока.  Провідний шлях зорового аналізатора. Значення слухової та вестибулярної сенсорних систем у пристосувальних реакціях організму людини. Вухо як орган слуху та рівноваги: розміщення, будова.

Розділ 3. Основи догляду за хворими.

Тема 13. Дезінфекція, види, методи. Приготування і використання дезінфекційних розчинів. Рівні деконтамінації рук. Техніка гігієнічного  миття рук.

Тема 14.  Особиста гігієна пацієнта: догляд за очима, вухами, носом, ротовою порожниною важкохворого, туалет зовнішніх статевих органів. Зміна натільної та постільної білизни тяжкохворим. Догляд за шкірою тяжкохворих, профілактика пролежнів та попрілостей. Лікування пролежнів.

Тема 15. Спостереження за пацієнтами. Оцінювання функціонального стану пацієнта.

Термометрія: будова термометра, правила зберігання та користування термометром. Правила вимірювання температури тіла. Вікові особливості  температурних реакцій. Ступені підвищення температури тіла. Стадії гарячки, догляд за хворими в різні стадії.

Пульс, визначення, характеристика. Види аритмій, дефіцит пульсу. Правила вимірювання пульсу.  АТ, характеристика, техніка вимірювання.

Характеристика дихання, типи дихання, види задишки. Визначення частоти дихальних рухів. Визначення сатурації киснем крові. Допомога хворому під час кашлю, задишки, кровохаркання, легеневої кровотечі.

Тема 16. Найпростіші методи фізіотерапії.

Поняття та види найпростіших фізіотерапевтичних процедур. Дія холоду на організм людини, застосування, показання та протипоказання міхура з льодом. Дія тепла на організм людини, застосування, показання та протипоказання грілки. Види компресів, показання та протипоказання. Гірчичники, механізм дії, показання,  протипоказання, правила застосування.

Тема 17.Техніка виконання ін’єкцій.

Будова шприца. Види та розміри голок. Анатомічні ділянки для виконання ін’єкцій. Техніка виконання в/ш, п/ш, в/м ін’єкцій. Можливі ускладнення після ін’єкцій та їх профілактика.  

Розділ 4. Домедична допомога в разі невідкладних станів різних соматичних захворювань.

Тема 18.  Невідкладні стани в неврології.

Порушення мозкового кровообігу (ПМК). Етіологія, фактори ризику, що спричиняють ПМК. Класифікація ПМК, клінічні прояви. Гострі порушення мозкового кровопостачання: церебральні гіпертонічні кризи; минущі порушення; інсульти: геморагічні, ішемічні. Невідкладна допомога при інсультах.

Епілептичний напад, клінічні прояви, невідкладна допомога.

Тема 19. Невідкладні стани при захворюваннях органів дихання.

Етіологія, патогенез, патологічна анатомія, клінічні симптоми бронхіальної астми. Невідкладна допомога в разі нападу бронхіальної астми,  профілактика в міжприступний період.

Тема 20. Невідкладні стани при захворюваннях органів кровообігу.

Гіпертонічний криз, причини, клінічні симптоми. Невідкладна долікарська допомога при ускладнених та неускладнених гіпертонічних кризах. Профілактика артеріальної гіпертензії.

Стенокардія. Інфаркт міокарда: основні клінічні симптоми, визначення стану тяжкості пацієнта. Надання невідкладної допомоги у разі інфаркту міокарда.

Гостра судинна недостатність. Непритомність. Колапс. Визначення, патогенез, етіологія, симптоми, невідкладна допомога.

Напад серцевої астми, клінічні прояви, надання невідкладної допомоги.

Тема 21. Невідкладні стани при захворюваннях нирок та сечовивідних шляхів.

Ниркова коліка, основні клінічні симптоми. Невідкладна допомога в разі ниркової коліки.

Тема 22. Невідкладні стани при ендокринних захворюваннях.

Цукровий діабет, причини та сприятливі фактори захворювань, клінічні симптоми та можливі ускладнення цукрового діабету. Гіперглікемічна та гіпоглікемічна коми, клінічні симптоми, невідкладна допомога при комах.

Тема 23. Гострі алергійні реакції.

Поняття про алергію та алергійні реакції. Загальна характеристика екзо- та ендоалергенів. Поняття про імунологічні механізми розвитку алергійних реакцій. Основні типи алергійних реакцій.  Кропив’янка, анафілактичний  шок, набряк Квінке, клінічні симптоми. Надання невідкладної допомоги при виникненні алергійних реакцій.

Розділ 5. Домедична допомога в разі кровотеч з основами десмургії.

Тема 24. Кровотечі.

Поняття про кровотечу . Класифікація кровотеч, клінічні ознаки кровотечі . Значення своєчасної зупинки кровотечі. Механізм самостійного спинення кровотечі. Тимчасове й остаточне спинення кровотечі. Засвоєння способів спинення кровотечі: накладання джгута або джгута-закрутки, стискаючої пов’язки, пальцевого притиснення артерії. Перша допомога під час зовнішніх і внутрішніх кровотеч на етапах надання домедичної допомоги.

Тема 25. Основи десмургії.

Поняття про пов’язку. Види пов’язок. Основні перев’язувальні засоби та матеріали. М’які пов’язки: бинтові, клейові, косинкові, пращоподібні та пов’язки з підручних матеріалів. Правила бинтування. Основні типи бинтових пов’язок. Тверді пов’язки, різновиди й оснащення для їх накладання. Накладання м’яких захисних  пов’язок на різні частини тіла з марлевих і трубчастих еластичних бинтів та підручних матеріалів.

Розділ 6. Травми. Домедична допомога при травмах.

Тема 26. Закриті та відкриті механічні ушкодження.

Уявлення про травму. Види закритих травм м’яких тканин: забиття, розтягнення, розрив, струс, здавлення. Особливості діагностики, надання першої допомоги. Вивихи, їхні види, діагностика, допомога. Уявлення про переломи: класифікація, клінічні ознаки, надання першої допомоги. Транспортна і лікувальна іммобілізація.

Уявлення про поранення та рану. Види ран, розподіл їх за характером ушкодження. Клінічні ознаки ран. Основи надання першої медичної допомоги в разі поранень.

Тема 27. Закриті  ушкодження та проникні поранення органів грудної клітки. Відкрита і закрита черепно-мозкова травма.

Механічна травма: забиття, вдавлення грудної клітки, перелом ребер, ключиць. Закриті ушкодження органів грудної клітки. Проникні й непроникні поранення грудної клітки, ускладнення їх. Відкритий пневмоторакс. Ушкодження легенів, серця. Надання першої медичної допомоги на догоспітальному етапі. Перша допомога в разі закритого ушкодження грудної клітки, перелому ключиці та ребер, а в разі відкритого, закритого і напруженого пневмотораксу. Особливості транспортування потерпілого з закритими травмами органів грудної клітки.

Відкрита і закрита черепно-мозкова травма: переломи склепіння і основи черепа, забиття, струс і здавлення мозку. Синдром черепно-мозкової травми. Особливості надання медичної допомоги.

Тема 28. Ушкодженнями органів черевної порожнини. Ушкодження  хребта і таза.

Закриті і відкриті ушкодження черевної порожнини, класифікація, клінічні ознаки, перша допомога.

Ушкодження хребта: компресійні переломи, переломовивихи:клінічні  симптоми. Ушкодження таза і тазових органів: класифікація, клінічні ознаки, особливості надання першої медичної допомоги. Синдром тривалого роздавлювання: клінічна картина, принципи надання ПМД.

Розділ 7. Домедична допомога внаслідок впливу факторів зовнішнього середовища.

Тема 29. Опіки. Відмороження. Електротравма. Укуси тварин, комах.

Опіки. Класифікація термічних опіків. Визначення глибини ушкодження тканин і площі опіку. Послідовність надання першої медичної допомоги хворим. Хімічні опіки, їх види, прояви, перша медична допомога. Відмороження. Види холодової травми. Класифікація відморожень, періоди і ступені розвитку. Перша допомога на догоспітальному етапі.  Електротравма. Дія електроструму на організм людини — електроопік, загальні зміни в центральній нервовій та серцево-судинній системах, у диханні. Особливості надання першої медичної допомоги, серцево-легенева реанімація.

Перша допомога при укусах тварин, комах.

Розділ 8. Домедична допомога в разі термінальних станів з основами реанімації.

Тема 30. Термінальні стани.Основи реанімації.

Характеристика термінальних станів. Визначення ознак клінічної смерті. Відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів. Проведення непрямого масажу серця і штучної вентиляції легень. Проведення серцево-легеневої реанімації одним і двома реаніматорами.

Розділ 9. Організація захисту населення в надзвичайних ситуаціях.

Тема 31. Класифікація та характеристика надзвичайних ситуацій. Дії населення під час виникнення аварій, катастроф і стихійних лих. Основні способи оповіщення та інформування населення. Застосування заходів і засобів з надання домедичної допомоги в надзвичайних ситуаціях.

Методи навчання

  1. Словесні: бесіда, групова дискусія, пояснення, розповідь.
  2. Наочні: ілюстрування, демонстрування, самостійне спостереження.
  3. Практичні: професійний тренінг.
  4. Інтерактивні методи: рольові ігри, моделювання конкретних ситуацій, робота в малих групах, «мозковий штурм», спільне розв’язання проблеми, комунікативний тренінг з застосуванням прийому «незакінчені речення».

Методи поточного та підсумкового контролю

1. Фронтальне усне опитування.

2. Індивідуальне усне опитування.

3. Рішення ситуаційних задач.

4. Розв’язування тестових завдань.

5. Виконання практичних навичок.

6. Екзамен.

Рекомендовані джерела інформації

Навчальна література:

Основна:

  1. Конституція Украіни
  2. Закон України від 02.10.2012 р. № 5403-VI «Кодекс цивільного захисту України»
  3. Закон України від 05.07.2012 р. № 5081-VI «Про екстрену медичну допомогу»
  4. Наказ МОЗ  України від 16.06.2014  № 398 « Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах»
  5. Наказ МОЗ України від 04.08.2021 № 1627 “Про  удосконалення підготовки з надання домедичної допомоги осіб, які не мають медичної освіти”
  6. Баран С.В. Невідкладні стани у внутрішній медицині: підручник. — К.: Медицина, 2015. — 136 с.
  7. Бобак К.М., Бобак А.Ф., Киретів В.В., Невідкладні стани в хірургії: Підручник для ВНЗ І-ІІІ р.а., за ред.. Л.М. Ковальчука. – К., 2017, – 560 с. 
  8. Ілько А.А. Анестезіологія, інтенсивна терапія і реаніматологія. Навч.пос. для мед.уч., кол., інст.медсестр. – 2-ге вид., пер. і доп. К.: Медицина, 2017 р. – 256 с.
  9. Касевич Н.М. Догляд за хворими і медична маніпуляційна техніка: підручник. — ВСВ.: Медицина, 2017. — 600с.
  10. Лісовий В.М., Ольховська Л.П., Капустник В.А. Основи медсестринства: підручник. — К.: ВСВ “Медицина”, 2018. — 912 с.
  11. Медсестринство у внутрішній медицині: / Стасишин О.С. та ін.; В.В. Стасюка. – К., 2017. – 536 с.
  12. Мойсак О.Д. Основи медичних знань і охорони здоров’я. Навчальний посібник. 5-е видання, виправлене та доповнене. – К.: Арістей, 2015. – 500 с.
  13. Перша медична допомога: Підручник  для мед. учил., коледжів, академій, інститутів медсестринства та лаборатор. медицини. – 4-те вид., випр.. Затверджено МОЗ/ ПетриченкоТ.В. – К., 2017. – 272 с.
  14. Усенко О.С., Білоус Г.В., Путінцева Г.Й. Хірургія: підручник для мед ВНЗ І-ІІІ р.а. – 4-те вид.випр. – К.: Медицина, 2017 р. – 560 с.

Додаткова:

  1. Алгоритми надання невідкладної допомоги при критичних станах / За ред. І. І. Тітова. – Вінниця: Нова Книга, 2012. – 344 с.
  2. Канюк Й.І., Іванюшко В.Л. Невідкладні стани. — Львів: ТЗов “Діло” Лтд, 1998.
  3. Касевич Н.М. Практикум із сестринської справи: навч. посіб. — К.: Здоров’я, 2005. — 464 с.
  4. Ковальчук Л.Я. та ін. Анестезіологія, реаніматологія та інтенсивна терапія невідкладних станів: навч. посібн. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2003. — 324 с.
  5. Палій Л.В. Анестезіологія та інтенсивна терапія: підручник. — К.: Медицина. — 2011. — 232 с.
  6. Петриченко Т.В. Перша медична допомога. — К.: Медицина, 2008.
  7. Роздольський І.В. Невідкладні стани в хірургії: підручник, 2-ге вид., стер. К.: Медицина, 2009. — 144 с.
  8. Середюк Н.М., Вакалюк І.П. Внутрішня медицина. Терапія: підручник. — К.: Медицина, 2010. — 668 с.

Інтернет ресурси

      1. Валецька Р. О. Основи медичних знань [Електронний ресурс] / Р. О. Валецька  

          // Волинська книга.        –2007. –Режим доступу до ресурсу:   

          http://www.twirpx.com/file/1198103/. 

      2. Концепція нової системи охорони здоров’я / [Електронний ресурс]. – Режим

          доступу: //http://moz.gov.ua/docfiles/Pro_20140527_0_dod.pdf .

      3. Сайт «Основи медичних знань» [Електронний ресурс]: Режим доступу:

           http://healt.ucoz.ua/

Перелік практичних навичок:

1.       Визначення видів кісток та частини скелета, до яких вони належать.

2.       Визначення хребців різних відділів хребта за особливостями їхньої будови.

3.       Визначення за місцем розташування основних груп м’язів людини та топографічних утворень, що мають значення для практичної медицини.

4.       Визначення на муляжі органів травної системи, їхніх відділів, особливостей будови, топографії.

5.       Визначення відділів, особливостей будови, топографії органів дихальної системи, проекції їх на скелеті.

6.       Знаходження місць пульсації артерій: спільної сонної, лицевої, поверхневої скроневої, підключичної, ліктьової, стегнової, тильної артерії стопи.

7.       Визначення на муляжі топографії нирок та проекції їх на скелет.

8.       Визначення на черепі та муляжі розміщення очного яблука, зорового нерва, зовнішніх м’язів очного яблука.

9.       Демонстрування на муляжі структурних утворень шкіри.

10.     Приготувати дезінфікуючий розчин.

11.     Здійснити гігієнічну обробку рук.

12.     Визначати ступінь ризику розвитку пролежнів у пацієнта.

13.     Проводити заходи з профілактики пролежнів.

14.     Обробляти шкіру за наявності пролежнів.

15.     Здійснювати заходи з догляду за статевими органами, промежиною (профілактика попрілостей).

16.     Здійснювати заходи з догляду за очима.

17.     Здійснювати заходи з догляду за вухами, оброблювання зовнішнього слухового ходу.

18.     Здійснювати заходи з догляду за носовими ходами.

19.     Здійснювати заходи з догляду за порожниною рота.

20.     Подавати сечоприймач, металеве і гумове судно тяжкохворим.

21.     Вимірювати температуру тіла.

22.     Вимірювати  артеріальний  тиск та оцінювати  показники.

23.     Підраховувати частоту пульсу.

24.     Підраховувати частоту дихальних рухів.

25.     Визначати сатурацію за допомогою пульсоксиметра.

26.     Накладати гірчичники.

27.     Накладати зігрівальний компрес.

28.     Накладати охолоджувальний компрес.

29.     Застосовувати міхур з льодом.

30.     Застосовувати грілку.

31.     Навчати пацієнта користуватися  кишеньковим інгалятором.

32.     Закрапувати краплі в очі, ніс, вуха.

33. Виконувати (під керівництвом медичного працівника)    в/ш, п/ш, в/м ін’єкції.

33.     Надавати  невідкладну долікарську допомогу при гострих екзогенних отруєннях, гіпертермічному та судомному синдромах.

34.     Надавати  домедичну допомогу  в разі невідкладних станів різних соматичних захворювань.

35.     Надавати  домедичну допомогу  при нирковій коліці.

36.     Оцінювання стану свідомості пацієнтів, що перебувають у коматозних станах.

37.     Надати домедичну допомогу при внутрішніх кровотечах.

38.     Накласти джгут-закрутку.

39.     Надати першу допомогу в разі поранення вен шиї.

40.     Надати першу допомогу в разі поранення сонної артерії.

41.     Здійснити пальцеве притискання плечової артерії.

42.     Надати першу допомогу в разі поранення вен передпліччя.

43.     Накласти м’які пов’язки.

44.     Здійснити транспортну іммобілізацію.

45.     Надати допомогу в разі перелому кісток.

46.     Надати медичну допомогу в разі перелому кісток таза. Умови транспортування.

47.     Надати допомогу в разі відкритого пневмотораксу.

48.     Надати допомогу в разі удару головою.

49.     Надати допомогу в разі перелому ключиці без зміщення відламків.

50.     Надати допомогу в разі відкритої травми голови.

51.     Надати допомогу у випадку розтягнення зв’язок суглобів.

52.     Домедична допомога при переломах хребта.

53.     Домедична допомога при переломах ребер і груднини.

54.     Надати першу допомогу у випадку електротравми.

55.     Невідкладна допомога хворим із синдромом тривалого здавлювання.

56.     Методики визначення глибини і площі опіків, перша допомога.

57.     Домедична допомога хворим з відмороженнями.

58.     Визначення ознак клінічної смерті.

59. Відновлювання прохідності дихальних шляхів.

60.     Прийоми відновлення дихання (ШВЛ методом “рот до рота”, “рот до носа”).

61.     Виконання непрямого масажу серця та штучної вентиляції легень.

62.     Оцінювання ефективності реанімаційних заходів.                 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *