Профілактика булінгу в студентському середовищі
З метою просвітницько – корекційної роботи зі студентами нового набору у Бердичівському медичному коледжі протягом квітня місяця практичним психологом закладу Давидовою Т.І. були проведені виховні години з елементами тренінгу «Профілактика булінгу в студентському середовищі»
В ході проведення виховних заходів студенти – першокурсники ознайомились з поняттям, структурою та формами булінгу, розвивали вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; виховували в собі почуття емпатії та переживання до особи, яка зазнала насильства; формували навички відповідальної та безпечної поведінки.
У « записничку студента» здобу3вачі освіти відмітили,що булінг у перекладі з англійської – хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення до особистості
Визначили:
4 головні компоненти булінгу:
– агресивна і негативна поведінка;
– здійснюється регулярно;
– відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
– така поведінка є навмисною.
Форми булінгу:
• фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);
• економічний (пошкодження майна,приладдя, вимагання грошей, ховання одягу, особистих речей, перешкоджання отримання їжі)
• соціальний (ізоляція, байкот, шантаж, перешкоджання в роботі групи, заняття танцями, спортом, музикою,спілкуванню з оточуючими громадською діяльністю, трапезою.
• психологічний (насильство, пов’язане з дією на психіку вербально, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування,приниження,глузування, критика при всіх, плітки…., якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість)
• кібербулінг – кіберзалякування, полягає у звинуваченні, приниженні, висміюванні когось з використанням образливих слів, брехні, наклепу за допомогою електронної пошти, повідомлення інформації у групі, в соціальних мережах на загал.
• сексуальне насильство – протиправне посягання одного члена на статеву недоторканість іншого члена а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього
Соціальна структура булінгу:
• переслідувач (кривдник, агресор);
• постраждала дитина (жертва);
• спостерігач.
Як розпізнати жертву:
• діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
• невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
• діти, які мають комплекси, фізичні вади, повні чи худі;
• діти, які уникають певних місць у навчальному закладі (наприклад, на перерві сидять у аудиторії);
• діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
Як розпізнати агресора:
• виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
• вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
• не дуже гарно вчаться;
• мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.
вони зазвичай фізично сильніші за інших;
Як розпізнати спостерігача:
• діти з кола кривдника;
• одногрупники;
• випадкові студенти, яким подобається спостерігати, знімати на відео, коментувати…
По завершенню заходу Давидовою Т. І. були надані рекомендації студентам як поводити себе з жорстокою людиною, щоб не стати жертвою булінгу.
1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено – дай агресору можливість зупинитися.
4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
8. Усунь провокативні фактори.